Optimizat Firefox & Chrome

Ion Agarbiceanu si Ion Slavici-doi scriitori ardeleni

Mai sunteti incantati de placerea lecturii?

Chiar daca se citeste mai putin in ultima perioada, tot gasim ceva basme sau povesti specifice copilariei printre scriitorii din zona noastra geografica.


<<<

continut > seitin > simpozion > moara cu noroc
Citeste tot articolul (chiar daca e mai lung-pot fi postate si romane!) sau poti sa sari direct la sectiunea de imagini (daca sunt luate) sau la cea de mesaje (daca sunt trimise).

moara cu noroc

Publicat la de inv. Felicia Ignat [show] inv. Felicia Ignat [hide] - nu sunt mesaje- vizualizata de 3093 ori

  • Distribuie si tu daca iti place!
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
  • Delicious
  • Digg
  • Technorati
  • Stumble Upon
  • Yahoo Messenger
 

Moara cu noroc

Ioan Slavici Primul mare prozator modern al literaturii române, Ioan Slavici, odată cu publicarea în 1881 a volumului Novele din popor deschidea o nouă perspectivă în analiza psihologiei umane prin metoda analitică. Volumul aduna în paginile sale titluri de referinţă pentru nuvelistica scriitorului: Popa Tanda, Gura satului, Budulea Taichii, Moara cu noroc. Scrisă în 1881, dar concepută cu câtiva ani înainte, nuvela Moara cu noroc poate fi considerată un mic roman cu o acţiune oarecum simplă, în care Ioan Slavici zugrăveşte imaginea satului românesc de la sfârşitul secolului al XIX-lea, insistând asupra dezumanizării ca efect al patimii banului, care îşi pune amprenta asupra conştiinţei şi a destinului uman. Tema acestei nuvele psihologice este dezumanizarea personajului principal, Ghiţă, cuprins de setea de înavuţire. Acţiunea este plasată într-un Banat al nedreptăţilor, unde banul deţine rolul principal, într-un timp bine delimitat de săbători religioase: de la Sfântul Gheorghe până în sâmbăta Paştilor în următorul an, la sfârşitul secolului al XIX-lea. Acţiunea nuvelei antrenează caractere puternice, de oameni primitivi, care intră în conflict. La prima vedere, motivul acestui conflict este setea de înavuţire; analizat în profunzime comportamentul personajelor evidenţiază, însă, elemente de psihologie abisală, care îi conferă lucrării un caracter modern. Cheia moralităţii stă în preambulul gnomic al bătrânei soacre ce reprezimtă experienţa şi înţelepciunea populară, pe care Ghiţă nu-l respectă: Omul să fie mulţumit cu sărăcia sa, căci, dacă e vorba, nu bogăţia, ci liniştea colibei tale te face fericit. Nerespectând această regulă a fericirii, se ajunge la sfârşitul tragic al personajului. Ghiţă este un personaj prezentat în evoluţie, de la un om cinstit, la un ticălos, astfel la începutul nuvelei, este prezentat ca fiind un om harnic, simplu şi fericit. Era căsătorit cu Ana şi avea doi copii. El era cizmar şi din dorinţa de ascensiune socială, el arendează cârciuma Moara cu noroc, timp de trei ani. Această decizie apare ca urmare a realităţii sociale: meseria de cizmar era respectată, însă nu şi remunerată corespunzător. Aşadar, el devine din cizmar, o meserie cinstită, cârciumar, ocupaţie care implică prin natura sa, părăsirea drumului cinstit de câştig. Mutarea lui Ghiţă la Moara cu noroc, un spaţiu dominat de forţa malefică a Sămădăului va declanşa dedublarea personalităţii şi apariţia unui alter ego al personajului. Ghiţă este puternic individualizat prin cele două glasuri ale fiinţei sale: glasul cinstei şi glasul avidităţii. El nu urmăreşte să se integreze în acel mediu plin de hoţii, ci să ţină hanul un timp, să adune bani, ca apoi să se reîntoarcă în « civilizaţie » :Trei ani, numai trei ani să pot sta aici – îşi spune Ghiţă – şi să mă pun pe picioare, încât să pot să lucrez cu zece calfe şi să dau altora de cârpit. Hangiul îşi apară libertatea de acţiune în prima confruntare cu Lică Sămădăul, deşi se pregătise să facă unele concesii. Atitudinea sa îl descumpăneşte pe sămădău. Găseşte însă potrivit să-i servească o pildă, ce caracterizează admirabil raporturile ce se stabilesc între hangiu şi sămădău : Pe vrăjmaşul pe care nu-l poate birui, tot omul cu minte şi-l face tovarăş. Ghiţă vrea ca lumea să-l creadă om cinstit şi scapă cu multă abilitate la proces din lipsă de probe. Ghiţă caută justificări faţă de conştiinţa sa şi crede că îndatoririle faţă de familie scuză complicitatea sa cu porcarii. El dă vina în nenumărate rânduri pe cei de lângă el: pe familia sa, pe Pintea (jandarmul cu care era prieten) şi la proces chiar pe comisar pentru că nu ştiţi să curăţaţi drumurile de oameni răi şi pentru că nu-i oferă protecţie. El trece însă repede peste faptul că pătrunse în lumea porcarilor prin voinţa sa şi că nimic nu-l împiedica, în afară de dorinţa sa de înavuţire şi de lăcomia sa pentru bani, să plece din acel ţinut blestemat. Din cauza relaţiei tensionate pe care o stabileşte cu Ana, ea trece prin cercurile înstrăinării. Astfel, purtarea nesinceră a soţului şi îngrijorarea pentru soarta copiilor săi, stau la baza schimbării caracterului acesteia. Ghiţă devine tot mai tensionat în relaţiile cu familia sa, se depărtează de toţi şi se retrage într-o lume a sa, o lume a preocupărilor pentru îmbogăţire. El ajunge să-şi bată sluga doar pentru orice motiv neîntemeiat şi ridică mâna asupra Anei. Din cauza acestui comportament al soţului său, Ana îşi regăseşte liniştea în braţele lui Lică, de care este impresionată doar pentru bărbăţia lui, fiind opusul soţului său: Ghiţă, tu eşti o femeie îmbrăcată în haine bărbăteşti. Ultimul pas al lui Ghiţă, de a-şi lăsa soţia cu Sămădăul este cel care duce la ruina relaţiilor familiale. Actul final, uciderea propriei neveste, după ce singur a aruncat-o în braţele sămădăului, demonstrează gradul de dezumanizare pe care l-a atins personajul din cauza dorinţei sale de înavuţire. Ghiţă prezintă cel mai enigmatic şi cel mai controversat aspect psihologic al nuvelei Moara cu noroc, care îl duce în cele din urmă pe protagonist, în ciuda voinţei lui, la un deznodământ fatal, generat de încălcarea principiului popular care deschide nuvela şi care reprezintă şi finalul acesteia: Omul să fie mulţumit cu sărăcia sa, căci, dacă e vorba, nu bogăţia, ci liniştea colibei tale te face fericit. inv. Felicia IGNAT Scoala "Toma Cocisiu" Blaj, ALBA

sus

<<<


Tag cloud



Imagini

Nu sunt imagini la acest articol

sus

<<<


Mesaje


Puteti sa ne trimite-ti un mesaj folosind formularul de mai jos


(complectati toate campurile)
Formular-contact

COD CAPTCHA

sus

<<<